7 tips til SEO i 2023

seo
SEO står for Search Engine Optimization

SEO er et bredt emne indenfor den digitale verden. Det kan være svært at finde rundt i, og det kan være uoverskueligt at finde ud af hvordan man får vist sin hjemmeside på Google.

Helt kort spiller SEO en stor rolle, for at få din hjemmeside til at blive synlig på internettet. Derfor har vi her skrevet en guide til SEO optimering for begyndere.

 

1. Sørg for at Google kan “crawle” din hjemmeside.

Det allervigtigste når det kommer til søgemaskineoptimering er, at sørge for at Google kan “crawle” din hjemmeside. Det vil sige at Google får adgang til et “kort” over din hjemmeside, så den ved hvilke sider den indeholder. Dette kort kalder man for et “sitemap”.

Der er nogle trin man skal følge, for at sørge for Google kan crawle ens hjemmeside:

Først skal du oprette en bruger på Google Search Console.
Sørg for, at ændredit domænes navnservere og tilføj Google’s TXT record, så de kan bekræfte du ejer hjemmesiden.

Når du har bekræftet ejerskab af hjemmesiden, skaldu indsætte dit sitemap under sitemaps på Google Search Console. Undersøg hvor dit sitemap ligger, typisk hvis du benytter dig af et CMS – så bliver det automatisk genereret, ellers kan du benytte dig af et plug-in. Du kan altid se dit sitemap ved at skrive /sitemap.xml bag dit domæne, i søgefeltet. (Eksempel: “https://dinhjemmesidesdomæne.dk/sitemap.xml“)

 

2. Opret backlinks.

Backlinks er en god ting at have. I praksis vil det sige, at du linker til din egen hjemmeside fra andre hjemmesider. F.eks. hvis nogen interesserer sig i din branche på et Facebook-opslag, så vil det være godt at poste din hjemmeside.

Google går meget op i, at linket til din hjemmeside er på andre hjemmesider – dog skal du huske, at det skal være relevant. Ellers vil Google muligvis markere det som spam, og give dig en negativ score. Derfor nytter det ikke, at spamme eller poste dit link over alt.

Der findes gode værktøjer til at se din hjemmesides backlinkes, og hvor godt din hjemmeside scorer. Et af dem er Ahrefs Backlink Checker.

 

3. God tekstforfatningog kvalitet.

Ét af de faktorer som allervigtigst for din SEO, er tekstforfatning og kvaliteten heraf. Noget af det Googles søgerobotter kigger mest på, er teksten på din side. Det er vigtigt at din tekst er relevant, og at det er noget som din hjemmesides besøgende kan bruge til noget. 

Antallet af ord som din side indeholder er også meget vigtigt, og man skal helst opover 400 ord, før det lever op til Google’s standarder. 

 

4. Hvad vil en typisk bruger søge efter?

Sørg for at brugeren, f.eks. skal søge på dine blogindlæg.

Derfor er det vigtigt, at du f.eks. skriver: “hvordangør man, hvad betyder xx.”

Et godt råd er, at hvis du laver blogindlæg så lav titlen af dem til et spørgsmål. Hvis du eksempelvis skriver et blogindlæg om hvordan man strikker en hue derhjemme, så kald den “Hvordan strikker man en hue?”. Dette vilvære med til at få Googles søgerobotter til at vise din hjemmeside når man søger på “Hvordan strikker man en hue?”.

En god metode man også kan bruge når man vil lave nyt indhold, er at lave en nøgleordsanalyse, også kendt som “keyword analysis”. Det gør man ved at finde ud af hvad ens målgruppe søger efter. Eksempelvis kan du bruge dette værktøj, Keywordtool.io, og indtaste et nøgleord. Her vil den så spytte en række forskellige sætninger og ord ud, som har relation til det valget søgeord, og som har en stor søgevolumen på Google.

 

5. Metabeskrivelse.

En metabeskrivelse er vigtig for hver enkelte side du har. Den sørger for, at når nogen søger efter noget specifikt, så skal din hjemmeside komme frem. En metabeskrivelse er det der står under en websides navn og domæne/URL. 

En metabeskrivelse er altså vigtig i det, at den giver Google en beskrivelse af hvad dine enkelte sider indeholder. Ydermere er den med til at få besøgende til din hjemmeside, da det giver dem et hurtigt indblik i hvad der står på din side.

Det er vigtigt at en metabeskrivelse indeholder relevante informationer om den side den beskriver, og det er vigtigt at der er søgeord i den – så er der nemlig en større chance for, at den ranker højere på Google.
 
6. Billeder.

Der er flere ting der er vigtige at have styr på, når det kommer til billeder og SEO. En ting som er meget vigtig, men ofte overset, er at sørge for at billedstørrelse og filstørrelse er det samme. Det vil sige er billedets størrelse eksempelvis 1800 x 1200, ja så skal det også være det på siden.

En anden vigtig ting når det kommer til billeder, er “alt attribute”. Et alt attribute, er hvad indholdet på billedet skal være som tekst. Google kan bedre forstå et alt attribute, og hvis brugeren ikke kan indlæse dit billede, så vil teksten komme frem i stedet for.

Har du brug for hjælp, eller skal vi ordne det hele for dig? Så tøv ikke med, at kontakte os.

 

7. Cache & formindske filer.

Vi har skrevet en artikel om, hvorfor det er vigtigt at cache og mindske sine filer. Du kan finde artiklen her.

 

Hvor lang tid tager det for SEO at virke?
I modsætning til andre traditionelle markedsføringsmetoder, ser man ikke resultater med det samme. Som regel vil man opleve resultater i form af trafik og ranking, efter 2-3 måneder, men man skal være opmærksom på at det kan tage helt op til 12 måneder, og i nogle tilfælde længere tid. Vores erfaring er at efter 6-12 måneder, vil man kunne opleve at se resultater.